woensdag 11 mei 2016

Je fiets staat nergens veilig!

In twee maanden tijd werd de fiets van mijn man drie! keer gestolen.
De eerste keer stond hij goed vastgemaakt aan een lantaarnpaal voor het ziekenhuis waar hij werkt.
Hij moest éven binnen zijn en toen hij terug kwam was de fiets weg.
Hij is snel bij de beveiliging op camerabeelden gaan kijken en daarop zagen ze achter het ziekenhuis twee mannen staan zagen aan het slot. Gewapend met een felle zaklamp en het stuk opengeknipte kettingslot (ik zie 'm al rennen door de gangen ;))  hebben ze de dief weg zien te jagen.

Een aantal weken daarna moest ik even pinnen bij het winkelcentrum, ik was op m'n man z'n fiets omdat de fiets van m'n dochter het begeven had en zij op mijn fiets naar school was.
Ik zette de fiets goed vast aan een paal en wat denk je toen ik na een paar minuten terug kwam? Fiets weg!
Ik keek goed rond, hij kon nooit ver weg zijn, ik was maar kort binnen geweest.
En ja hoor, meneer stond rustig met de fiets naast zich te wachten tot het licht op groen zou springen.
Maar ik sprong eerst, greep de bagagedrager beet en riep iets van 'Dit is míjn fiets!'.
De man keek me vreemd aan, bij zo'n fiets had hij vast een kerel verwacht, maar ik was zo boos en stond m'n mannetje op dat moment ook wel ;).
Hij zette het op een rennen en terwijl m'n hart toch wel flink tekeer ging kwam er een meneer naar me toegelopen. 'Werd je tas nou gestolen?' vroeg hij.
Toen ik hem vertelde wat er gebeurt was riep hij woest: 'Waar is tie, ik vermoord hem'.
Ik was maar wat blij dat tie weg was, had geen moord voor m'n ogen willen zien gebeuren. :(

De derde keer was bijna twee weken geleden, ik was met m'n dochter gaan winkelen en we hadden de fietsen weer goed op slot gezet op de Coolsingel.
Teruggekomen was m'n man z'n fiets dus écht weg!
We fietsten nog wat rond samen op 1 fiets want reken maar dat ik die dief er weer afgejaagd had :)

Het fijne was dat de fiets bijna  nieuw en verzekerd was en we weer precies zo'n fiets vergoed zouden krijgen. Maar voor het bedrag hebben we twee mooie tweedehands fietsen uit kunnen zoeken, met twee dikke kettingsloten erbij. En dit keer geen insteekslot.
Nadat we het verhaal vertelden bij de fietsenzaak zeiden ze dat ze juist bericht hadden gekregen van de politie dat de insteeksloten door fietsendieven open te krijgen zijn.
Voor ons in Rotterdam geen nieuwe fietsen meer en ook geen insteeksloten.

Vanmorgen deed ik boodschappen bij het winkelcentrum.
Ik hoorde een gil en vanuit m'n ooghoek zag ik een oude man zo goed als hij nog kon achter een fietser aanrennen.
'Steelt hij uw fiets?' riepen twee jongens. 'Ja' hoorde ik.
Met m'n veel te zware tassen boodschappen spurte ik hem achterna. De twee jongens riepen me nog na: 'U kunt het,u kunt het!' Maar bij het drukke busstation verloor ik 'm uit het oog...
Terug bij het winkelcentrum vertelde de man dat hij naast de fiets van hemzelf en van zijn vrouw op haar aan het wachten was en de jongen vlak naast hem de fiets snel pakte, hoe brutaal!

We zongen dit regeltje de laatste tijd regelmatig:

'Je fiets staat nergens veilig!' En zo is het echt, jammer genoeg.

Zou dit beter werken? :) 

4 opmerkingen:

  1. Bizar zeg! Niet leuk, ze moeten van andermans eigendommen afblijven, maar ze worden steeds brutaler helaas. Hier is onlangs een winkel gesloten omdat er allemaal gestolen fietsen aangetroffen waren. Niet te geloven. We hebben de fiets van oudste ook verzekerd, maar de verzekeringen van onze eigen fietsen laten verlopen. Hopelijk heb je langer plezier van je 2ehands fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bizar zeg! Niet leuk, ze moeten van andermans eigendommen afblijven, maar ze worden steeds brutaler helaas. Hier is onlangs een winkel gesloten omdat er allemaal gestolen fietsen aangetroffen waren. Niet te geloven. We hebben de fiets van oudste ook verzekerd, maar de verzekeringen van onze eigen fietsen laten verlopen. Hopelijk heb je langer plezier van je 2ehands fiets!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had dan ook nooit die bruine batavus van opa weggedaan!die had niemand willen hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh...25 mei kwamen wij de markthal uit en daar stonden twee mannen van de gemeente een moederfiets (met zitje voor en achter) los te zagen...Ik werd er boos van! Heb er een foto van gemaakt. Waarom? Waarom... zo waardeloos.

    BeantwoordenVerwijderen