Samen-tijd (4)

Huiswerk

Pas zat ik aan de koffie op m'n werk en vertelde een collega dat ze haar kinderen nog nooit geholpen heeft met huiswerk. Ik viel bijna om en vroeg 'nog nooit?'  'Bedoel je dat je het niet vaak doet, of echt nooit?' probeerde ik nog.
Maar nee, ze bedoelde dan ook echt nooit.
En als er hulp nodig was dan hielp haar man met het huiswerk.

Ik kon me er bijna niets bij voorstellen, denkende aan de vele sommen die we al gemaakt hebben,  de keren dat we de spreekbeurten aan hoorden en we daarna de 'tips en tops' moesten opnoemen.
En dan nog de wekelijkse Bijbelteksten en lijsten Engelse woordjes, topografie, spelling en noem maar op.

Op dit moment zijn we met de jongste vooral bezig met deelsommen en spelling maken.
D. en ik helpen samen, net hoe het uitkomt, net wat het is en wanneer er overhoord moet worden.

De oudste heeft als profiel Cultuur en Maatschappij gekozen en daar zitten heel veel praktische opdrachten maken bij.
Zo moet ze dit jaar 6 opdrachten doen waarbij ze musea, films, concerten of gebouwen met een bijzondere architectuur moet bezoeken, en daar een verslag van maken.
'Mam, ga je zaterdag even mee naar De Markthal?'  tuurlijk, ik ga wel mee ;) altijd leuk om daar rond te lopen.

Vorige maand vierden mijn ouders hun 45-jarig huwelijk in een oude kaasboerderij met een een museum over vroeger erbij, we struinden er voordat het feest begon doorheen en maakten foto's en zo had ze weer genoeg voor een nieuw verslag.
Het was een heel leuk museum, op de deel van de boerderij hadden ze allemaal winkeltjes en hoekjes over vroeger ingericht.




Soms is huiswerk ook best leuk!

Helpen jullie veel bij het huiswerk?




Reacties

  1. Nee, niet veel. Ik lijk denk ik een beetje op je vriendin. Ik ben zelf ook opgevoed met de boodschap: 'Ik heb mijn diploma al. Dat is jouw taak.' En ik heb dit heel lang zo gehanteerd met mijn eigen kinderen. Maar de laatste tijd begin ik toch vaker te helpen, omdat het onderwijssysteem dit feitelijk bijna eist.

    Ik vind dat overigens een slechte zaak.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk wel dat we ze in de toekomst gaan helpen met het huiswerk. Man heeft een rekenknobbel en ik ben goed in taal, dus dat zou helemaal goed moeten komen.
    Ik denk dat het ook wel in je moet zitten. Het lijkt me heerlijk om de kinderen te helpen (vooral met werkstukken enz.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook niet veel. Ik kan het niet bijhouden. Misschien met S straks, spijker ik gelijk m'n eigen niveau weer een beetje bij (wat zal ze het zwaar krijgen:)
    Overhoren en 'aanhoren' doen we als ze er zelf om vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook wel eens wat woordjes overhoren, tot nu toe frans en engels. Maar van mijn uitspraak leren ze niet het goede, het komt regelmatig voor dat ik verbeterd word. Verder kunnen ze gelukkig goed leren en vragen ze het alleen als ze er echt niet uit komen. Vaak hebben ze het al klaar als ik er naar vraag, en gezien hun cijfers gaat het ook goed. Voor wiskunde en rekenen kunnen ze echt niet bij ons terecht trouwens, daar heeft tante haar hulp voor aangeboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook wel eens wat woordjes overhoren, tot nu toe frans en engels. Maar van mijn uitspraak leren ze niet het goede, het komt regelmatig voor dat ik verbeterd word. Verder kunnen ze gelukkig goed leren en vragen ze het alleen als ze er echt niet uit komen. Vaak hebben ze het al klaar als ik er naar vraag, en gezien hun cijfers gaat het ook goed. Voor wiskunde en rekenen kunnen ze echt niet bij ons terecht trouwens, daar heeft tante haar hulp voor aangeboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik help mijn zoon elke avond met zijn huiswerk i.v.m. dyslexie. En mijn dochter van 15 help ik soms in de toestweek. Vrijdag nog een sollicitatiegesprek geoefend :-) Het ene kind heeft meer nodig dan het andere.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten