Quiche

Zo af en toe maak ik een hartige taart.
'Vroeger' maakte ik het ook af en toe, maar dan met bladerdeeg. Maar van bladerdeeg houden ze hier niet allemaal dus ging op zoek naar een bodem die je zelf kan maken.
En het is nog lekkerder en gezonder ook; vind ik dan :)
Het leuke van een quiche is dat je er van alles in kan doen wat je nog hebt liggen.
Dit bak ik trouwens wel eerst even aan zodat de harde ingrediƫnten echt zacht worden.

                                                                   


Dit heb je nodig voor de bodem:

120 gr.bloem
60g koude boter
1 losgeklopt ei
1 eetl koud water
Beetje zout

Roer bloem en zout door elkaar en voeg boter in kleine blokjes toe.
Knijp de boter met je vingertoppen door de bloem zodat er een kruimelig deeg ontstaat.
Voeg ei en water toe, kneed tot een soepel deeg.
Wikkel het deeg in folie en leg 30 min in de koelkast.

Vet een quichevorm of springvorm in. Rol het deeg uit tot een lap en bekleed hier de vorm mee.
Leg een vel bakpapier over het deeg en stort hierop 'blindbak-bonen'. De echte heb ik niet maar bruine bonen of kikkererwten kunnen ook.
Bak de bodem 35 min op 180 graden.

Voor de vulling gebruikte ik
1 ui
Knoflook
Rode paprika
Courgette 
Champignons
Dit bak je vooraf even aan, en kruid dit met zout en peper.
Gebruik wat meer zout dan je denkt dat nodig is.

Als de bodem klaar is verwijder je de blindbak bonen en het bakpapier.
Over de bodem strooi je dun paneermeel.
De groente evt even laten uitlekken in een vergiet en in de vorm doen.

Meng nu 4 eieren met 240 ml melk/room.
Ik gebruikte een half pakje slagroom en verder melk.
Roer wat tijm of oregano door het mengsel.
Ook wat zout en peper.
Giet dit over het groentemengsel.
Doe daarover geraspte kaas en evt wat schijfjes courgette.
Bak 35 min op 180 graden.
Eet smakelijk!

             

Reacties

Een reactie posten

Populaire berichten